Wednesday, January 5, 2011

AMANAH...beratkan?

"Ah, kalau tidak ingat bahwa kelak akan ada hari yang lebih panas dari hari ini dan lebih gawat dari hari ini. Hari ketika manusia digiring di padang Mahsyar dengan matahari hanya satu jengkal di atas ubun-ubun kepala. Kalau tidak ingat, bahwa keberadaanku di kota seribu menara ini adalah amanat. Dan amanat akan dipertanggungjawabkan dengan pasti. Kalau tak ingat, bahwa masa muda yang sedang aku jalani ini akan dipertanyakan kelak. Kalau tak ingat, bahwa tidak semua orang diberi nikmat belajar di bumi para nabi ini. Kalau tidak ingat, bahwa aku belajar di sini dengan menjual satu-satunya sawah warisan dari kakek. Kalau tidak ingat bahwa aku dilepas dengan linangan air mata dan selaksa doa dari ibu, ayah dan sanak saudara. Kalau tak ingat bahwa jadwal adalah janji yang harus ditepati."

-Dipetik dari Novel Ayat-Ayat Cinta,Muka 6-
Dialog yang diucapkan Fahri.Fahri sebenarnya ingin keluar rumah untuk talaqi Al Quran bersama Syaikh Utsman.Namun cuaca pada hari itu sangat panas dan tempat untuk dia bertalaqi itu tidak berhampiran flat yang didiaminya.Namun itu telah menjadi rutin baginya.




Hari ini..hari rabu...minggu lepas pada hari yang sama...setelah hmpir seminggu perut ini mengadu sakit..pagi butanya pada hari rabu itu aku terjaga pada pukul 3 pagi..akibat rasa sakit yg amat..sehinggakan aku masih mengerang sakit...dalam hati berkata mungkin aku mengalami keracunan makanan..sudahnya, pagi itu aku diarrhea dan muntah...pahit kelat...(weyh, korang nk jadi doktor...xyah nk geli geleman)..pagi itu ak merasakan aku masih ada daya untuk ke kelas..ditambah aku mengingati bait2 di atas..bait2 yang diungkapkan Fahri..ia meniupkan sedikit semangat untuk aku ke kelas..ak mengingati,amanah2 yang ak bawa...wajah riak ibu bapa yang bersusah payah mencari dan berusaha untuk mendapatkan pinjaman bg meneruskan pelajaran aku di sini..namun x sampai tamat satu kelas.iaitu kelas anatomy..aku sudah mulai kurang memberi tumpuan..perut sakit dan terasa mahu muntah lagi..dek kerana ak menahan untuk tidak muntah dan perutku..aku langsung xdapat memberi tumpuan..pada waktu itu aku hanya berharap waktu berlalu dengan pantasnya..kerana aku x dpat menahan lagi..otak masih lagi ligat berfikir untuk aku skip kelas yg seterusnya..untuk berehat sebentar..kerana aku pitam..aku memesan kepada Nabila.yang aku mahu berehat di muzium..dan akan mengikuti kelas yang selepasnya..namun ku lihat ramai pula org di muzium..tiada kerusi rendah untuk aku duduk(supaya lebih selesa untuk meletak kepala di atas meja)..Ezza dan nabila mengikuti ku..sehinggalah mereka memberi cadangan untuk aku pulang ke rumah sahaja..sekurang2nya aku boleh baring..rasa sakit perut dapat dikurangkan jika kita berbaring..aku berkeras sedikit..tapi memikirkan aku mmg x dapat nk meneruskan..aku akur untuk pulang..sedar, kelas seterusnya masih ada 15 minit lagi untuk bermula..bermakna harapan aku untuk kelas itu habis awal termakbul..namun, masa itu juga terasa begitu lama dilalui..akhirnya aku ditemani Ezza untuk pulang ke rumah... insha Allah...Islam itu agama yang mudah...Islam tidak memaksa untuk melakukan sesuatu sehingga diri sendiri terabai..namun, selagi kita mampu berfikir, berjalan..cubalah laksanakan amanah besar ini...amanah dari kedua ibu bapa kita..jgn suke2 hati skip kelas(ini point aku!)kalau xde pape keperluan penting.teringat soalan Imam Al Ghazali kepada anak2 muridnya..



p/s: bila kita diarrhea ,keracunan makanan...kita muntah..sebab kita muntah untuk mengeluarkan acid berlebihan dalam badan.dan bila kita muntah atau cirit-birit..kita akn kehilangan air..dehydrated..sebab tu kita pening..susah nk bg tumpuan..muke pucat dan rasa sangat x selesa atau lemah..








0 comments: