Friday, December 17, 2010

your PRECIOUS thing..??



“bawak barang berharga...”.


Tarik nafas dalam.


HAAAAAAAAA???????.



“apa barang berharga aku??”


Mukadimah yang x seberapa...ahahhaah...ok!kalau korang tak tau cter yang paling HOT sekarang nie about IMARAH HIJAU..memang Paleolitik...151210..perghh, takkan aku lupa tarikh keramat nie..malah lebih keramat dr tarikh aku bertunang..atau khwin(aku bohong...ahhaha)

Ok,bagi yang tak tau...yang blur2 lagi...

“oh...saya kat mana ni...??”<---dialog biasa yang ader kt dlm drama bile orang pas accident masuk hospital..da accident mestilah masuk hospital, xkan kat ALAM MARKET la..


Nk cternya,imarah hijau menghadapi musibah..MIM SOT RO...musibah,sabar,redha...aku akn cerita dari sudut aku...walaupun ak berada di tingkat paling atas...

Time tu aku tgah iron...dah iron kain, baju..tinggal tudung je,...tgah iron tudung la nie..

Tiba2....

Krouk...knroukkk...nbshddahaoyuuuuulkk...bunyi yang kuat..p/s:maaf ak ta reti nk eja bunyi tu,,,tapi apa yang aku tau...kena ada banyak huruf vocal o dan u..

Bunyi cam benda yang jatuh berguling2 atas tangga...sakonah(pemanas air) kah??tapi takkan sakonah yang ada kat toilet bley terlepas keluar ke tangga..moreover, ada orng tgah menjerit..aku mmg tak tahan n x suka..bile orang menjerit..sebab kalau contohnya black out..mesti ada org menjerit bukan main,,walhal black out ja(nie time kat asrama dulu)..tapi an..time aku iron tu..ak dapat rasa satu cahaya dr belakang aku..dan pada hemat aku sekrang itu mungkin meter yang meletup,apinya nyala sampai atas..ok! aku buat relax lagi...tapi beberapa saat pas tu..bunyi yang sama,,lagi jelas...n suara org menjerit bukan jerit biasa..tapi jerit takut...then, iron aku terpadam..nurul keluar tgk kat bawah..ok,asap da berkepul naik atas..n api tiba2 cam menyambar dan hilang...pastu tinggal asap...semua cam get panicked..asap cam da byk giler kat bawah..so ramai orang pk, main gate imarah hijau, x bley bukak...n semua diarahkan naik atas sutuh,,,...ak cam percaya x percaya...dalam duk panic tu nmpak la..kawan2 dari floor bawah..naik sutuh..peluk laptop, passport..

And aku terdengar ezza n ada...said...

“bawak barang berharga korang..”...

“barang berharga??apa weii....”kata aku

“passport...duit...”

“passport??”

Masuk dalam cari passport...aku tau kat mana..cumanya, orang dok suruh cepat..ak rse cam lmbat je nak amek..lalu ak capai je pe ak dapat..

Tu yang jadi dialog kat ats tu.

“apa brg berharga aku??”..

Pengalaman yang aku nk kongsi kat sini..bile perkara2 mcm nie berlaku..ia akan menjadi redha ngan sendirinya...nyawa itu lebih penting..

Then x lama pas tu...ak tgk semua orang yang naik sutuh turun...diorang nak kuar imarah...take risk!..sebab mmg lg bahaya kat atas...mmg risiko besar sebab kitorg cam x sure whether api bole menyambar ke x lagi...n on that time dah ada org kol ustaz...ak mmg bengong2 lagi..nk bawak pe...last2 aku bawak handphone n buku anat..kitorang baru realize rumah tingkat paling atas n paling bawah adalah paling bahaya..bawah bahaya sebab, meter yang meletup tu betul2 depan rumah diorang..dinding meter tu share dgn dinding bilik utama rumah 1..rumah atas plak..boleh jadi lambat kami tau..adalah sgt berisiko untuk turun ke bawah kalau keadaan menjadi lebih teruk...alhamdulillah..umur kami masih panjang..

1st experience..

Aku turun bawah ngan menutup hidung...nk tutop mata..takut x Nampak jalan..gelap kan, ngan asap sekeliling..asap masuk hidung...kena mata,berair!...yelah,selalu tgok dalam filem ja,,sekrang da aku dpt rasa sendiri..nasib da recover from asthma..turun bawah..keluar...wah!cerah...rasa cam baru keluar dari hospital terbengkalai /terbiar...tgk da ramai org kat bawah..kami antara last yang turun..nmpak orang2 arab duk baiki2 n ustaz...terharu..*_*..ahahah...rasa macam seorang(eh x ..dua orang) bapa pula..”apppaa”..time tu mmg keadaan da terkawal sket..cume tinggal asap..

Tak lama tu...polis datang..bomba pun...hebat tak??...ahahhahh...tapi lori bomba x dapat masuk sebab..laluan sempit..jadi bomba berjalan masuk..mgkn xdepape sgt..jadi bomba pun..pun apa ya...ahahha..ak x sure r die balik ke x pastu??..ape kes ak nk ngadap bomba tu je...byk benda lain nk pk..ahahah...trauma tau x..trauma???semua cam pk...brpe lama benda nie akn bertahan...then x lama pas tu asma..anak perempuan baba pulang ngan keretanya...wajahnya yg serius langsung x menakutkan kami..ehhehe...pastu dia pun kuar balik,,polis amek report...sejuk kowt kat luar tu...dah la pagi2..sat g nya ada exam anat...kelas nk start lagi setengah jam...

Beberapa minit kemudian, asma(asal nama ko asma hah???da nama mcm penyakit aku je).. cakap da boleh naik atas..semua da ok..kami pun beransur naik..time nak naik tu aku sempat usha depan rumah 1..memang papan meter da tercabut..siling hitam...lantai, tngga..yang da sedia ada berhabuk,bertambah habuk lagi..bukan habuk..debu wei...

SUDAHNYA....

Kelas biochem batal..anat pun..dan yang paling penting untuk hari itu..exam anat postponed minggu depan..nie semua ehsan dari kawan yang da ada kat gamaah mintak excuse..arigatou gozaimas,ne...

TERHARU LAGI AKU BILA....

Aku dengar cter ..doktor Amal(prof.anat) dtg...terharu weiii...huhuhu..baiknya org mcmnie..tak maksud aku..mungkin kalau U lain..kat Negara lain...mgkn korang lagi rapat ngan pensyarah korang berbanding kami..tapi bila benda yang jadi sekali nie, mmg sangat lebih dihargai...dan menyntuh perasaan..actually benda jadi dlm pkul 9.15 ke 9.30 camtu...kelas biochem start pkul 10 sampai pukul 11..pkul 11 kelas anat..then ada exam anat...alhamdulillah, prof2 memahami..nak kata kami nie mungkin x dak pape sgtla...tapi trauma yang dihadapi ahli rumah 1, bayangkan la...kami yang duk kat atas buleh dengar bunyi tu..nie tmbah yang betul2 kat sumber bunyi tu..

Malam tu..kami diarah unutuk kosongkan imarah demi keselamatan..kami pindah tumpang rumah orang lain sat...pindah umah atok..ahahha..a.k.a Nadiah aziz..atau Nadia tolak...SEBAB..dia panggil aku..SITI SIFIR..btw, siti maksud dia nenek...sebab tu aku pnggil dia atok..rumah dia x jauh dr kami..depan je..da siap masak untuk kami..thanks,Nadia....tolak...ahahhaha..

p/s: ‘terima kasih’..’maafkan saya’...ayat biasa dalam hidup kita..

p/s 2: ada orang cakap, kalau berita kebakaran nie msuk paper mesti tajuk dia mcmni..'IMARAH HIJAU..TAK HABIS2 DENGAN MASALAH'..aahhaahha

2 comments:

the cerebro said...

owh, ini cerita sebenarnya
alhamdulillah semua selamat weyh,
bila baba nak baiki imarah tuh?
btw ckp kat yang bawak naek laptop ngn passport tuh..CUTE gilak! asl laptop..haha

Aishafarhana Radzi said...

aah ini cerita sebenaqnya(dr sudut aku),,,ahahaha..elektrik dah dibaiki sket malam kejadian tu...air,elektrik da ada da malam tu..tapi paham2 la wayar bergantungan..sampai sekrang..aw,orang yang bawak latop tu pown CUTE...hahaha