Monday, May 23, 2011

Rasenya belum terlambat...(exam praktikal)


Alhamdulillah...ak da siap habis exam praktikal..hmm..actually da habis 5 hari lepas..tapi jari aku yg baru nk tergerak hari ni nk tulis pasal what we always called REVIEW..ya..ya.. betulla tu REVIEW...macam tahun lepas aku buat review jugak utk exam praktikal boleh tgk sini..so tahun nie aku nk buat jugak..xpe2..aku mmg slalu byk masa TERLUANG dan TERBUANG untuk update benda2 yg lepas..ok, aku nk gtau awal2 yg post nie agak pnjang..kalau hobi membaca mmg xde..aku x sarankan korang bce..kalau utk fun/share experienced ok kowt...



Calleigh’s Anatomy..
Calleigh nie watak dalam CSI:MIAMI..yg perempuan tu...sebabnya bile exam Anatomy die ada bau-bau cam forensic jugak..mane x nya,main ngan tulang, mayat dan specimen lain..dengan sarung tngan lab coat semua..mmg cukup untuk buat aku perasan utk menjadi seorang ahli forensic..doe,actually time mock interview form 5 dulu..aku ckp..aku nk jadi ahli forensic..sebab dia mcm FUN dan FUN..but now,aku nk jadi bidan lak..eh,korang tau kan ape mock interview tu, meh aku terang sket..

“Mock interview adalah pendedahan kepada pelajar2 untuk menghadapi temuduga untuk memohon kerja bagi bidang yang mereka minati”

Definisi tu sendirian berhad aku yang buat.. Overall for practical anat..aku rasa ok..alhamdulillah...soalan2 yg kuar, mmg da agk revise kaw2 ngan lec dengan masa terluang di muzium..24 jam...and best part is, lec pun mcm nk tolong student..and u know what im so adore cara exam anat..dia quite exciting..kau pergi kat satu2 meja, cek pi cek mai,masa pun agk cukup,soalan pun xde buat aku gelabah cm 1st year..what can I conclude here is..2nd year,aku nyer all out utk practical lebih tersusun/teratur..mcm 1st year dulu..cm kelamkabut cne tah..HINGUSAN!hahaha

with me together forever and ever ok??hahaha

Yakult’s Histology
Korang boleh agk..yg aku agk merapu bile meletakkan nama YAKULT kat situ..aku malas nk pk pnjang laa..aku x dapat cari scientist yg popular selain YAKULT..hahahahah..histo...aku rse ramai cm x berapa nk puas hati..ada 2 group..aku group 1ST lukisan yg aku dapat Urinary bladder and Fundus of Stomach..well2..aku rse kalau dia suruh aku lukis testis 2 kali pun aku sanggup dari lukis Fundus of stomach..seriuskapal aku down kat drawing tue doe..aku g lukis pylorus..bayangan imaginasi aku terhadap Fundus mmg x muncul walau aku dah perah keringat utk ingat liuk lentok cell Fundus..but u know what..aku tau yg aku lukis tu pylorus..but then aku still lukis gak sebab at least..errr..at least lah, lec terpikir yg aku ni mungkin..mungkin gelabah..so terlukis pylorus dan..dan..dia mungkn bg markah kesian..senangnya aku buat conclusion..ahaha..xde mkne nya..tapi untuk selamat jugak aku da letak item utk atau label yg ada kat Fundus like fundic gland..

Kat bahagian observation microscope..bak kata sape2” kalau exam semua boleh jawab bukan exam nmanya”..hmm.ya aku de slack beberapa slide even aku da bebrapa kali ngadap slide kat laptop smpai biru mata aku....but Alhamdulillah overall ok..btw, aku start dari no.37..aku ingat masuk awal dapat duduk depan..nie x masuk awal terus kena penuhkan yg belakang..aku da bayang awal2 yg aku kena lari ke slide 1st nnti..dan berlanggar dengan org itu wajib..aku nk cepat ahh..heheh


Eintstien’s Biochemistry
My table no.55..to be exact barisan depan sekali ,tepi tingkap ngadap cikgu..actually nie pun sngat fun dimana scheme dah ada kau cuma perlu ikut tapi ada limit time*nie x best*..aku 1st group, estimation dapat total creatinine..dan untuk urine test aku dapat normal urine..total creatinine mmg semua dapat cm x sama..so ak x kesa sgt..janji aku buat even aku rsa O.D of sample tu da exceed from normal.. Urine test, 1st thing kena buat Benedict..but korang boleh choose untuk buat fehling jugak tapi aku rasa xde spe pun yg buat Fehling..sebab manusia mmg suka pada perkara2 yang senang..Fehling renyah*susah* plus LIMIT TIME(1 hour)...

ya an hour..mmg mcm rse cukup..tapi bile untuk sesuatu FUN 1 hour tu mmg x cukup..ditimbah kau agk sure x sure apa result yg kau dapat tu betul atau tak..then da habis buat benedict’s test(test glucose),aku bakar chemical tu smpai terkeluar2 dr test tube tu mknenya xde laa..so buat HCT pulak..nie yang sampai test tube aku pecah 2 sebab tunggu white coagulation x muncul2..ahahah..ok..ok..mmg bukan proteinuria..ak nk buat Heller’s test utk confirmation..but brg aku cari x jumpa..then aku buat Rothera terus..tunggu violet ring..nie pun, xde jugak..x muncul pun..so mmg confirm la normal urine..
Aku mmg suka exam yg memerlukan pergerakan..kau kena cari,berlari,tunggu,gelabah..ohh..it so AWESOME...



Thirteen’s Physiology
Thirteen watak dalam HOUSE,..wanita yang punyai bentuk wajah persegi tu mmg cantik..bukan nk ckp pasal die..ok, practical physio..more to oral..tak de buat dalam lab...buat kat dalam bilik lecture..aku mmg cuak kalau dia cakap nk buat mcm oral sebab aku takut aku blank x boleh jawab..but Alhamdulillah..aku dapat doctor yang baik, suke senyum..dan aku pun senyum balik*mungkin dapat markah lebih kat situ* 1st dia tnya medical hammer..aku awal2 masuk, amek tempat kat depan dia..but dia ckp, “please sit here, beside me”..ok, ak salah tempat..then aku nmpak bebrapa item kat atas meja dia mcm torch light,tuning fork..n satu lagi...dem!menatang apa pulak nie*loghat perlis*...dia jadi mcm, “eh,aku penah guna ke benda nie??”..pastu benda yg aku blur tu jugak lah dia tnya 1st..ok,aku pun jawab medical hammer..and mmg tu jawapan dia..

Cuma aku jadi blur giler..pastu dia tnya used for what..jawab la..then dia tnya ape sebab areflexia..jawab la yg 3 tu..Guyton tu amat membantu..aku mmg hafal yg tu je kowt..alhamdulilah..then, dia tnya pasal Landolt broken circle chart..kalau 6/9 ape mksud die..principle..pastu dia suruh pilih gambar(endocrine), aku pilih Cushing syndrome..then aku pun jawab la dengan laju ape yg aku da hafal bla..bla...dia plak tgah menulis..belum sempat aku habiskan ayat..dengan wajah tersenyum,”yes..yes..you can go..”AHHHH.lega laa....aku da bayang ayam rock chicken duk berpusing macam circle of angel atas kepala aku nie...


u got so many choices in your life.Choose wisely.

So far sekarang sedang prepare written exam...dont wish me luck..sebab nasib semua dah ditentukan..doakan aku RAJIN BACA buku je k??...ahahahaha..tata..

p/s: plan nk stay up malam nie..mcm dolu2 kat mrsm..rindunyaaa!!^,^

0 comments: