Thursday, September 22, 2011

Saya sudah 20! :)

22 September 2011 bersamaan 24 Syawal 1432,...aku genap 20 tahun..alhmdulilllah,sehingga kini aku masih diberi peluang utk menyedut udara ALLAH...ya semuanya kepunyaanNYA..malah aku ini juga..

PAGI:

I was attacked by asthma..haah..asma tu suke gile kat aku..ditmbah lak ngan muntah yg buat contraction kat perut yg sgt kuat..sakit giler kot muntah.aku da rasa mcm x nak g attachment hari nie..but bile aku kol balik Bila..Dia ckp, hari nie ONG...wow!!ak terus jd semangat..InshaALLAH.aku nk amek pengkhususan ni..insha ALLAH kalau ada rezeki..I thought that kalau aku dpt smbut baby hari ni..that will be the best hadiah I ever had..then, asthma yg dtg serang ketika pagi cuma..aku pun p lah ke hospital lam wah ee..

PETANG:

Lepas 3 ke 4 operation ...xde pun sambut baby...huuuuu..sedih..pastu aku dengaq doc azizi(pakar bius) ‘after this caesareans something’..wah...baby kah??..pastu ditambah lagi..”lepas ni awak semua dpt tgk baby keluar”...gembira gila hati aku tu weyh..ak x kesa la bedah ke beranak biasa ke..jnji dpt tgk baby keluar..:)Pembedahan yg diberi nama Lower Segment Caeserians Section(LSCS)..kalau lower mesti ada upper kan..ok mcm ni..obstrcians tu ckp bila usia kehamilan mencecah 7 month, uterus kita boleh nmpak terbahagi kepada 2..upper and lower..upper keras sket..but lower cm lembek2 sket..tu dpt la rasa sndiri U&L uterus tu..pastu dia ckp..kita akn separate kan U&L..kire cut laa utk separate..then baby akn kuar dr situ...old days, pakar cut Upper uterus tapi wound dia akn take time utk healing sebab kalau upper ia,vertically cut..and lower horizontally cut*separation between U and L*..pastu air ketuban kuar..memancut sket..then doc mcm but lawak..then lepas tu..nmpak kepala baby...heee~~~~~~~~~~~~ kaler hitam..rambut dia lebat...pastu baby ditarik keluar...lepas tu ada la alat utuk meluaskan bukaan..lepas je baby yg comel ditarik keluar..dipotong umbilical cord dia atau tali pusat...comel sgt...baby tu kaler dia agk kebiruan sket..tapi tetap comel..pastu dia dibawa ke satu mesin khas utk dibersihkan..lupe lak nk tnya tempat apa tu..tau x perasaan sebak mengharungi jiwa..bila tgk baby lahir, pastu dengar dia nangis uwek uwek,so REALLL!!...pastu da la birthday aku lak tu..ntahlaa aku rasa sngat terharu dn tersentuh..rasa nk nangis je time tu..but kawal gak la emosi..kang doctor ckp pe lak.heheh..bile baby da dibersihkan,nurse tu balut baby n g tunjuk kat mak dia yg masih mngalami proses jahitan..mak dia cium baby tu..ohh, boleh byg x perasaan apa time tu..:))sangat blessed..rasa nk peluk baby tu...hehe..~credit to pakar ONG yg sgt hebat dan da biasa kan..at first all of us thought doc tu Cina..tapi dia sebenarnya mualaf..but dia mmg Chinese..tabik la doctor!!!.:))


and among 7 operation yg kitorg dpt tgk tu..ada satu kes yg mmg sedih laa..missed abortion..terpksa gugurkan janin..nasib baik janin tu x form bentuk lagi..mgkn masih di awl minggu..sedih laa.nmpak doctor suck keluar..nmpak darah2 yg berketul2 keluar..mesti wanita itu merasa sedih..insha ALLAH jgnrisau..pasti ada yg lebih baik menanti puan di hadapan sana..tabahkan hati puan.. i don’t know la sebab sebelum operation, sebelum dibiuskan, muka dia nmpak sedih..x pasti sama ada dia sedih atau risau nk operation..mgkn kedua2nya kan..xpelahh..rezeki puan akn bertmbah murah lagi..saya doakan puan..:)

MALAM

Aku membayangkan semula apa yg berlaku pada PETANG dan mewarkahkannya semula disini..:)) thanks pada semua kawan yg wish ya..aku juga doakan yg sama buat kalian...:))


semoga aku menjadi lebih kuat,lebih matang,lebih rajin utk beribadah,lebih baik dr tahun2 sebelumnya..haha..tak tau nk ckp pe lagi dah...semoga hidup matiku diberkatiNya..:))aminnn

0 comments: