Tuesday, December 29, 2009

JOM MAKAN!!!!SEDAPPP...(Bahagian 1)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Pejam celik pejam celik,bukak mata tutup mata..rupanya da 102 hari 19 jam aku bernafas dengan udara zagzig nie..alhamdulillah setakat nie ak mampu,berjalan...aku mampu melangkah..aku mampu melihat...aku mampu merasa...mampu dan mampu lagi(xde idea la tu)...haha..sebenarnya jari aku nie sakit..jari telunjuk belah kanan n kiri coz aku menaip pakai 2 jari tu je..(aku bru prasan benda nie...hehe)...so,maknanye da lebih 3 bulan aku tinggal n bermastautin kat sini..by the way,I love Zagazig(tempat pertemuan Nabi Yusuf dan Zulaikha)...Mama n abah jangan risau saya di sini..saya bahagia dia sini..banyak buah2 buahan..haha..

Maka dengan itu tamatla riwayat..hah..tamat penyer cter blom lagi...aku ingat nak cter tentang makanan2 yang masuk dalam perut aku nie sepanjang aku duk sini la..ibu2 bapak2 di luar pasti ya..kepingin bangat tau sajian apa ya di sini..(ooppps,la Tansa)...ddduuuuch....duuuuuchhhh..(sound effect)..
maka dengan ini saya pesembahkan...Yang pertama.



To’miyah..
Kebanyakan makanan kat sini memang berasaskan roti la..Cuma inti jer lain2..nma pun lain2...cam to’miyah nie ustaz kat ABIM dulu suruh cuba try test..hmm..sedapla.. physically,nmpak cam roti capati..tapi rasa dia xde r cam capati..isi dia,ful(kacang)..even kacang bukan kacang yang jenis bertih2 tu..rupa dia sebijik macam masalode..tapi rasa dia agak masin(aku bangun melangkah ke bilik naemah..aku tanya naemah..dia kata masin sebab buh garam..haha..)then kacang plus sayur plus garam kepal2 bentuk masalode tu then goring...makan saja pun sedap tnpa roti dia..pastu ada la selain ful tu dia buh daun2 ulam..sumbat je dalam tu..harga dia paling murah...LE 1 je dah bley dpat 3 to’miyah,,


Krib

Dia macam burger..cne ae nak gtau..tgk gambar la..roti dia actually rasa lempeng je pun..maknenya tepung,gula,susu n telur je la...pastu uli bentuk bulat(bukan sfera) then panaskan atas kuali hitam panas..inti dia lahma(daging),firah(ayam),sosej n chocolate... time panaskan roti(cam cukup syarat je)...contohnya aku nak daging..so dia buh potongan2 kecil daging kat atas roti tu,cheese,sos n mayonis..pastu dia balut segitiga..pastu makan..pastu tambah berat badan sebab nk habaq mai..memang kenyang tahap buaya(erk,kenape buaya)..kalau nak campur pun takpe..daging campur sosej ke..harga dalam LE 7.50..mahalkan..duit m’sia murah la..kalau coklat dia sapu je bahagian dlam tu dengan nussa(ala2 nutella gitu..tapi nutella sedap lagi la)..


Kusyairi..
Haha..nie paling aku ske...hehe..tatau la npe aku suke sgt..pdahal dia biasa je kot.. kusyairi nie kedai dia memang dekat je ngan umah...slalu gak la singgah dari u nk balik umah..huhu.kusyairi ni actually campuran nasi n makarona(cam macaroni je)..then ada kacang2 kecik(kaler ijau pucat) ,bawang goreng then kalau dia rajin dia buh kacang kuda yang warna kuning tu..then ada kuah dia..kuah cabai la..kuah dia tu cair..then lagi satu kuah bawang putih..nie optional nak ke tak nak bagitau la..aku slalu tak nak..hihi..dia ada pilihan LE,1,2,or 3..Slalu aku beli LE 2 jer..ntah aku memang ske gler...x jemu memakankannya..haha..ayat pown da silap..sebab sedap sgt kan..haha..nasi dia bukan nasi putih..nasi tu kaler kuning..dia buh kunyit je kowt.. makan memang x ingat duniala..hehe..


Ruz Wa Laban..
Nma pelik je kan..haha..npe aku rasa nama dia macam nama sarang labah2 ,hah?...haha...xde maknenya kalau tau makna arabnya..ruz tu nasi Laban tu susu..so maknenya nasi dan susu..tapi jangan salah sangka plak susu tu jadi kuah untuk nasi tu..haha..bukan diaorang masak sekali kedua2nya..bila da siap nmpak macam dadih(sbenarnya,ak tatau procedure dia cne)..sedapla jugak tapi aku x minat..harga dia nie pun murah je LE 1.25 je..tapi yg uniknya penjual ruz walaban kat tempat aku tinggal nie pandai cakap Melayu..tapi xde r semua pkataan...kira kalau datang,masuk kedai dia cakap je melayu..nak ruz walaban dua..so dia pham jer..ari tu sha puji makroni daging dia sedap..dia siap perbetulkan lagi perbendaharaan kami..’lazat sekali.’..haha...bajet dalam kamus tu ayat..hehe..tapi memang respek r kan...kedai dia jual makroni daging n hati dan ada gak jual kusyairi jugak..tapi ntah nape aku da terpahat,terpaku..kat kedai yg satu lagi tu..da suke wei,xbley nak buat pe dah...(xde kena mengena ngan orang yg jual kusyairi tu..to’miyah adala..hahahaha)..



Fatirah..
Name macam nama orang je..haha..nie nama roti la..besar dia besar pinggan besar..haha..rasa dia macam roti canai...rindu maaa...roti canai...lame tak makan...perggghh...kalau rindu roti canai memang makan nie la jwabnye..roti2 macamnie...dijual kat kedai2 runcit yg penuh ngan roti2 je...mace2 roti jual..kuar2 kedai tu semua jadi roti..huhu...xdela...kalah bakery...

0 comments: