Wednesday, December 30, 2009

Pintu-Pintu Neraka

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..



1
. Jahannam
berasal dari perkataan tajahham(menerpa dengn pandangn benci) krn ia menerpa ke arah muka lelaki dn wanita lantas memakan daging mereka. ini adalah azab yg paling ringan berrbanding neraka-neraka lain

2. Laza Nazza'atan lisysyawa(yg menjulang2 apinya dn mengoyak kulit kepala)
ia memanggil2 orang yg enggan mentauhidkn Allah serta berpaling dari ajaran yg dibawa Nabi Muhammad.

3. Saqar (burung helang)
ia memakan daging tanpa tulang.

4. Hutamah
ia menghancurkan tulang dn membakar hati. Penghuni neraka ini akan disambar api dari kedua kakinya lalu naik ke hatinya. Api itu juga mengeluarkn percikan bunga api yg besar seperti bangunan. Percikan2 bunga api itu naik menjulang ke atas kemudian turun ke bawah lalu menyambar muka-muka mereka, tangan dn tubuh badn mereka. Lalu menangislah mereka sampai kering air mata. Kemudian mereka menangis air mata darah. Kemudian menangis air mata nanah sehingga apabila habislah air mata nanah, andaikata dihantarkn kapal2 pasti ia dpat belayar di atas genangan air mata mereka yg mencurah2 itu.

5. Jahim
bara apinya yang besar. satu bara apinya lebih besar dari dunia.

6. Sa'ier
dengnnyalah dinyalakan bakaran penghuni neraka. Ia tidak pernh padm sejak diciptakan. Di dlmnya terdapat 300 mahligai. dalam setiap mahligai terdapat 300 rumah. Dlm setiap rumah teerdapat 300 aneka jenis azab seksaan. Di dlmnya terdpt ular-ular, kala jengking, rantai, pasung, dn belenggu. Di dlmnya juga terdapat suatu lubuk yg dikenali dgn Jubb al-Hazan (lubuk kesedihan). Di dlm neraka tiad azab yg lebih dahsyat darinya. Apabila pintu lubuk itu dibuka maka penghuni neraka merasai dukacita yg amat sangat.

7. Hawiyah
barang siapa yg jatuh ke dlmnya tidk akn keluar selama-lamanya. Di dlmnya terdpt telaga al-Habhab iaitu sumber nyalaan api. Apabila al-Habhab dibuka keluarlah api yang mana neraka sendiri meminta perlindungan dari keburukan api tersebut. Al-Habhab jujga adalah gunung dari api yg diletakkan muka musuh-musuh Allah di atas gunung itu dalam keadaan terbelenggu tangn hingga ke kaki di mana leher mereka terlipat ke badan. Sedangkan malaikat zabaniah pula tercegat did atas kepala-kepala mereka dengn memegang pemukul2 besi. Apabila salah seorang malaikat itu memukul dgn pemukulnya maka terdengarlah bunyi pukulan itu oleh semua manusia dan jin.

Pintu2 neraka adalh dari besi, hamparannya adalah duri, penutupnya adalah kegelapan, buminya adalah tembaga dan timah hitam. Kaca2 api berada di atas mereka sementara di bawah mereka adalah api. Untuk mereka, dari bahagian atas bayangan2 api dan dari bawah mereka juga terdapat bayangan2 api. Api itu dinyalakan selama seribu tahun sehingga menjadi merah, kemudian seribu tahun lagi sehingga menjadi putih, dan seribu tahun lagi seterusnya ia menjadi hitam pekat.....

p/s : ingatla..hidup di dunia hanya sementara..kesronokan yang dikecapi juga sementara...kebahagiaan yang kekal abadi hanya di akhirat sana..itula yang patut kita kejar..wlau iman senipis rambut..ingatla pintu taubat masih terbuka..Allah itu maha Pengasih Maha Pemurah(ya Rahim ya Rahman)..ayuh,sayangku..mari sama2 kita hidup bahagia di sana..

0 comments: