Thursday, December 3, 2009

The thing I miss ( At Home)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

1. When i was at living room, watching television while my mom n kaktik at kitchen,cooking...ak akn dengar suara diorang bersembang..bunyi-bunyian dapur la..rindu dengar orang tua bersembang..kat sini bila turn kawan2 masak,teringat kat umah..haha..pelikkan??..ntah,ak rindu bunyi2 tu..

2. Aku rindu time santai aku kat umah..bukak laptop depan tv,laptop tu bowh atas meja kecik....online,on fb sampai pkul 1 pagi..duk bersila..kadang2..kipas yang tak sampai kat aku..haha..


a..

Ni r tempat aku slalu lepak..


3. Next,..time pagi2..bila mama n abah da g kerja...xde sape2 tinggal sorg2..usually i will turn on tv..n press on button (900>)..radio channel..n nyanyi sorg2 ..ala2 concert gitu..senaman pagiku..haha.

4. I miss my bed...selalunya i will sleep horizontally..because i want to stare at sky b4 my eyes close n when i’m open my eyes on the next day(Alhamdulillah)..I saw the same thing too..i’m really love to stare at the sky..watch the sunshine..window tu kiranya just on my left bed side..so ak tidur kaki akan toward the window.



nampak tak chocolate ak yang besar tu..haha..buat pengetahuan anda..dia menguasai 60% saham katil tu..haha





Ni yang buat aku tak nak bangun dari katil nie..best



my favourite view...stare up to the sky..


5. Aku miss gak kucing2 kat blakang umah..hehe..comey...tapi..ngade2..org bagi makan baru nak datang..kadang2 aku ske sembang ngan diowg gak..hehe..cter rahsia aku kat diorang..kalau korang nk tau rahsia aku tnya la mereka2 nie..diorang memang da cam suara aku..aku bukak tingkap pintu je diowg akn datang..


.

6. And the most i miss is my abah n mama..

Abah

Technically ,abah kerja 7 hari seminggu...but officially, 3 hari je..mesti mg tok pahe ke’??..haha..pade muko mg la..my father work as tok kadi n Imam too.. on 5 working days tu..(isnin – jumaat) abah akan masuk office hanya pada hari Rabu sampai Jumaat je..Isnin n Selasa off..Tapi kalau hari2 lain selain hari rabu sampai jumaat, kalau ada orang nak nikah..so kena jugakla kan..takkan nk postpone orang nak kawin weiii..kesian suda...Akak miss, bila time abah off kerja...pas je abah anta mama..dalam sejam kemudian abah akan balik tnya kakak,


Abah : kakak,nak makan pe?..abah nk p beli..

Kakak: hmm...apa yang ada kat market..’

Abah : Roti canai ada..nasi kandar ada..bihun ada..

Dialog nie memang akn ada setiap pagi, kalau mama x masak dulu sebelum g kerja..kalau mama masak,ak rembat je nasi goreng tuwh..

p/s : nasi kandar kampong melayu..sapa x kenal??..sedap weh..hak3..pakat mai la angpa semua..

kalau aku nak nasi kandar..

abah : nak daging ke telur?..

kakak: telur la..

abah: telur sebiji ?

kakak : (angguk)..

abah : itu tulur satu..taruk kuah banyak2(abh ckp style mamak ckp,siap ngan gaya skali..

kakak: abah nie...

sesungguhnya abahla tempat aku bermanja...hehehe..

then pas beli makan..abah slalu makan roti canai siap2 kat market..bila abah balik..aku mesti akn tnya..


kakak: abah x makan ke?

Abah: abah da makan da roti canai tadi..

Aku tau tapi aku masih nk tnya gak...ak risau abah x makan..hehe

Then soalan yg slalu gak ak tnya..

Kakak : makan ubat da??( nada yg garang..hehe..xle sgat..bajet2la)

Abah : sudahhh..

Then abah akan baca paper kat depan pintu rumah..kalau abah terlupa amek spek mata..abah akn minta kakak ambilkan..selalunya, ada kat atas meja ruang tamu..x pun atas tv

Aku selalu panggil panggilan manja kat abah ‘La babah’..heeee..ntah,cam comey je..

Satu benda aku tak ske,bila time abah aku baca paper ke time nga tido...slalu sgt oncall..da mcm doctor le plak..yela,orang kol nk kawen la..eh,lupa abah juga merupakan ketua kampung..ada la yg kol nk mintak sain tu, sain nie..ak kdg2 kesian kat abah..time rehat dia selalu cam terganggu..aku juz nak make sure he get enough rest..coz abah tak bley glabah..abah ada high blood pressure...

Time makan abh ske,..cne ae?..kira mcm butir2 terakhir nasi tu..abah ske ketuk2 pinggan..then satukan nasi2 tu..haha..hmm, kak ske teman abah makan... ikan termenung goreng..abah punyer favourite..abah takkan letak ikan tu dalam pinggan..dia just akan gute( cubit) dari pinggan lauk tu jer..ak yang kononnya meneman..’menolong’ abah menghabiskan ikan tu...hahaha..paham2 je la..ha lagi satu..time makan kalau abah lupa ambil air.. abah akan suruh aku amek..biasanya abah akn minum air sejuk botol yg da isi dalam peti ais...n gelas abah pun satu jer..abah jarang pkai gelas orang lain..



Mama..

Hurm..1st thing that come to my mind psl mama ialah..she’s really good in cook..spe2 x bley lawan la(mak korang pown mesti korg ckp camtu kan)..ak makan jer semua yang mama masak..huhu..ku mengaharapkan skill2 tu turun kepadaku..mama kalau balik kerja selalu overtime..kerja berlambak2..nak2 akhir tahun....kebiasaan sampai umah 5.30 ptg..tapi kalau overtime tu,mama akan sampai umah dalam pukul 7.30 malam..


Sebelum mama,sampai umah...aku will make sure everything is done, baju dah basuh.kabinet dapur da lap.sinki da cuci.kain da sidai/lipat..sebab kalau mama balik kalau dia Nampak jer benda tu tak kena benda nie tak kena...habisla aku..kena sound..arggghh...tidakkkk..mama garang sket..sifat nie aku turun darinyer...haahh..even,kalau dengar bunyi enjin keta kat luar rumah, aku mesti buat last check..tapi kadang2 last check ada gak yg x kena...muahahahaha..kalau ok,kena puji, kalau tak ok kena ‘puja’ la jawabnya..ngeh2..

Mama tidur paling awal..(jap wei aku rasa nie bukan the thing i miss da..nie dam cm karangan tentang, ‘Ibu Saya’ da nie)..coz mama balik lambat kerja kan..pagi nak kena bangun awal..then..mama x ske aku tido lambat..kalau aku tgk tv kat bawah..mulalah aku akn mendengar suara merdu dari atas..haha... ‘Kakak!!!’... ‘Yaa!’..tapi aku ,memang jenis tido awal pown..Nabila tau la, bila aku ckp


Aku :wei, ak nak tido lambat ari nie...

Nabila : hmm..ye ke?..lambat ang tu pkul bpe?

Bila: ehhh,ye ke??..lambat ang tu pukul bpe??..

Memang slalu r dengar ayat nie..paling awal kat umah aku tido pkul 10.30 malam r..tv pown da xde yg ak minat da..


Ha! Mama ske tgk rancangan ‘Jangan Lupa Lirik’..memang setiap sabtu jam 9 malam..mesti dok depan tv..kira mainla teka2 lirik..hehe...Abah xde time tu..biasanya abah akn balik pukul 11.00..coz abah xde time nie..g masjid..same je tiap2 malam..pas mgrib abah kuar g masjid tinggal aku ngan mama je kat umah..n..abang ak tu slalu je kuar ntah ke mana..thats why la...mama orang yang paling x nak lepaskan aku g mesir nie..slalu tinggal umah sowg..nanti mama xde orang dia nak marah da..haha..

Hmmm..mama slalu bagi nasihat...’kak,kita nie bukan orang senang..belajar elok2..mama takde harta nak tinggal..ilmu kalau ada apapun boleh beli...’..kerap la aku dengar..hak3...

Insya Allah...akan ku pegang nasihat mu itu...doakan kejayaan ku disini..

0 comments: